20 ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ- ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ-ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ

20 ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ- ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ-ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ
1) Δημιουργία Επαγγελματικού Ταμείου προαιρετικής συμμετοχής κατ’εφαρμογή του ν.3029/2003, που θα αντικαταστήσει τον κλάδο εφάπαξ του Ταμείου Προνοίας Δικηγόρων Αθηνών, με διανομή στα μέλη του υπάρχοντος αποθεματικού αυτού. Ως γνωστόν οι δικηγόροι-μέλη του ΔΣΑ επιβαρύνονται με εισφορά 4% επί των εισοδημάτων τους υπέρ του κλάδου εφάπαξ, σε αντίθεση με τους λοιπούς δικηγόρους, άλλων δικηγορικών συλλόγων, που έχουν ήδη προχωρήσει σε δημιουργία επαγγελματικών ταμείων. Παρόλο που την διαφοροποίηση των εισφορών την γνωρίζουμε ήδη από τις αρχές του 2016, όπως την προέβλεπε ο νόμος 4387/2016 (νόμος «Κατρούγκαλου»), η εν λόγω διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί, αφού μόλις παραδόθηκε η σχετική αναλογιστική μελέτη στην Εθνική Αναλογιστική Αρχή προς έγκριση, επιβαρύνοντας άνευ ουσιαστικού αντικρίσματος επί τόσους μήνες με το 4% των εισοδημάτων μας.
Ειδικά για το 4% του κλάδου προνοίας, απαιτείται η ορθή εφαρμογή του ν.4387/2016 επί των εμμίσθων συναδέλφων-παλαιών ασφαλισμένων (προ του 1993), που κακώς παρακρατείται από την παγία αντιμισθία, ενώ θα έπρεπε να καταβάλλουν σύμφωνα με τις παλιές  καταστατικές διατάξεις του ΤΠΔΑ, κατά παράβαση της σχετικής διατάξεως, σύμφωνα με την εκδοθείσα λανθασμένη εφαρμοστική εγκύκλιο αυτού.
2) Για τον κλάδο επικουρικής ασφάλισης του πρώην ΤΕΑΔ, νυν ΕΤΕΑΕΠ, επιβαρύνονται οι δικηγόροι με ποσοστό 7% επί των εισοδημάτων τους. Η δημιουργία επαγγελματικού ταμείου υποχρεωτικής ασφάλισης κατ’εφαρμογή της σχετικής κοινοτικής οδηγίας, διαφαίνεται λανθασμένη, με δεδομένο ότι χωρίς κρατική επιχορήγηση και με την ήδη υπάρχουσα αναλογιστική μελέτη, το ταμείο θα είχε ορίζοντα λειτουργίας μέχρι το 2020, χωρίς να υπάρξει σημαντική αύξηση των ήδη καταβαλλόμενων εισφορών. Σημειωτέον ότι η επικουρική σύνταξη των ήδη συνταξιούχων δικηγόρων ανέρχεται μόλις στα 100 ευρώ περίπου. Κύρια επιδίωξη λοιπόν είτε η δημιουργία επαγγελματικού ταμείου προαιρετικής υπαγωγής στην ασφάλιση, με κατάργηση του σχετικού ποσοστού 7%, είτε η κατάργηση του κλάδου επικουρικής ασφάλισης και ενσωμάτωση αυτού στον ΕΦΚΑ, με μείωση των αντίστοιχων ποσοστών. Σημειωτέον ότι οι ασφαλισμένοι του ΟΑΕΕ δεν καταβάλλουν για επικουρική σύνταξη, ελλείψει σχετικού κλάδου.
3) Επιδίωξη κατοχύρωσης ανωτάτου πλαφον σε ποσοστό επί του οικογενειακού εισοδήματος που θα επιβαρύνεται μέσω των ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων. Μία ρύθμιση που θα δώσει ανάσα σε όλους τους δικηγόρους και στις οικογένειές τους, όπου η συνολική επιβάρυνση στο εισόδημά τους ξεπερνά πολλές φορές το 80%. Στη Γερμανία εφαρμόζεται ήδη αυτό με ποσοστό συνολικής επιβάρυνσης στο ατομικό εισόδημα στο 35% περίπου.
4) Ο νόμος 4387/2016, με τα ποσοστά αναπλήρωσης συντάξεων που δημιουργεί, λειτουργεί ως αντικίνητρο ασφάλισης. Τούτο διότι αυτός που καταβάλει ετησίως την ανώτατη εισφορά περίπου εξ ευρώ 11000, θα έχει ποσοστό αναπλήρωσης στις συντάξιμες αποδοχές του 30% περίπου, ενώ αυτός που καταβάλει την μικρότερη, 3000 ευρώ περίπου, θα  έχει ποσοστό αναπλήρωσης στις συντάξιμες αποδοχές του 70% περίπου. Αποτέλεσμα αυτού οι συντάξιμες αποδοχές τους να μην έχουν μεγάλη απόκλιση, δημιουργώντας αντικίνητρα ασφάλισης στους ασφαλισμένους, όπως και απόκρυψης εισοδημάτων και αδήλωτης εργασίας. Απαιτείται η εξισορρόπηση των άνω ποσοστών αναπλήρωσης, σύμφωνα και με τις αρχές της αναλογικότητας και της ανταποδοτικότητας εισφορών-παροχών.
5) Η άνω εξισορρόπηση των ποσοστών αναπλήρωσης θα επιτρέψει την δημιουργία ασφαλιστικών κλάσεων-κατηγοριών επί των εισοδημάτων των δικηγόρων, με αντίστοιχη μείωση των ποσοστών των ασφαλιστικών εισφορών. Με τη σχετική αναλογιστική μελέτη, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν τρείς ασφαλιστικές κλάσεις, όπου έκαστος ασφαλισμένος δικηγόρος θα μπορούσε κατ’επιλογή του, να υπαχθεί στην κατώτερη με μείωση των ποσοστών εισφορών, που σήμερα ανέρχονται για κύρια και επικουρική σύνταξη στο 27%, φτάνοντας μέχρι την εισφορά μισθωτού, σε ποσοστό 12,72%, ως κατώτερη ασφαλιστική κλάση, με προφανή μείωση βέβαια των προσδοκώμενων συντάξιμων αποδοχών. Για τους εμμίσθους δικηγόρους η σχετική μείωση να αφορά μόνο την εισφορά ασφαλισμένου και όχι αυτή του εργοδότη
6) Ως προς τις εισφορές υγείας υπέρ ΕΟΠΥΥ το ποσοστό 7,10% επί των εισοδημάτων κρίνεται υπερβολικό, με δεδομένο ότι, ασχέτως οικονομικής επιβάρυνσης, οι παροχές στους ασφαλισμένους δικηγόρους είναι ίδιες. Τουλάχιστον να υπάρξει και διαφοροποίηση αυτών ως κίνητρο ασφάλισης και δήλωσης εισοδημάτων.
7) Η ουσιαστική ενοποίηση των ταμείων θα επέλθει μόνο μέσω του προσδοκώμενου ενιαίου κανονισμού παροχών του ΕΦΚΑ (άρθρο 32 ν.4387/2017). Εφόσον όλοι οι ασφαλισμένοι όλων των ενταχθέντων ταμείων επιβαρύνονται με εισφορές βάσει του εισοδήματός τους, θα πρέπει να απολαμβάνουν και τις ίδιες παροχές, όπως επίδομα μητρότητας, επίδομα βρεφονηπιακού σταθμού, ακόμα και επιδότηση εργασίας βάσει εργατικού ατυχήματος κτλ Εξομοίωση των δικηγόρων με τους ασφαλισμένους του ΙΚΑ και του ΟΠΑΔ, ως δημόσιοι υπάλληλοι, που κατά τεκμήριο απολαμβάνουν περισσότερες παροχές.
Άμεση αποπληρωμή των ήδη καθυστερούμενων οφειλών του ΤΠΔΑ, οι οποίες αν και έχουν εκκαθαριστεί δεν καταβάλλονται από τον ΕΦΚΑ, παρόλο που είναι στα όρια της παραγραφής.
8) Παράταση της τριετίας της έκπτωσης των μειωμένων συντελεστών στις καταβαλλόμενες εισφορές. Ειδικά για τους εμμίσθους οι εκπτώσεις πρέπει να ισχύσουν και στην καταβαλλόμενη εισφορά ασφαλισμένου και όχι μόνο του εργοδότη, που αναιτιολόγητα έχει επιβληθεί.
9) Αύξηση σε ορισμένες κατηγορίες γραμματίων προκαταβολής εισφορών, προκειμένου να επωφεληθούν οι δικηγόροι από τον προβλεπόμενο συμψηφισμό αυτών με την καταβαλλόμενη εισφορά τους, κατοχυρώνοντας και την αμοιβή τους.
Ειδικά για τους εμμίσθους δικηγόρους του δημοσίου τομέα, των ΝΠΔΔ και των ΟΤΑ, όπου και παρίστανται ατελώς και χωρίς την έκδοση γραμματίου προκαταβολής εισφορών, αναθεώρηση του Κώδικα Δικηγόρων, ώστε να προβλεφθεί και γι αυτούς η έκδοση γραμματίων για όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες, για να επωφεληθούν και αυτοί από την εν λόγω διάταξη του ν.4387/2016, ως οι μόνοι που εξαιρούνται εν τοις πράγμασι, σε αντίθεση με όλους τους λοιπούς δικηγόρους, είτε αμίσθους είτε εμμίσθους και εξωτερικούς συνεργάτες των ίδιων ως άνω φορέων. Το εν λόγω μέτρο θα επιφέρει και αύξηση εσόδων του ΔΣΑ.
10) Πέρα από το θετικό βήμα του ομαδικού ασφαλιστηρίου για την υγεία, διεκδίκηση από τον ΔΣΑ, με εύρεση αναδόχου, ανάλογου ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού προγράμματος. Το καταβαλλόμενο ετήσιο ασφάλιστρο για την συμμετοχή στο πρόγραμμα πρέπει να εκπίπτει από το εισόδημα του δικηγόρου, προκειμένου να αναπτυχθεί και η ιδιωτική ασφάλιση ζωής ως επιλογή και ως τρίτος πυλώνας ασφάλισης στην Ελλάδα.
11) Για τους ασφαλισμένους εμμίσθους δικηγόρους προ του 1993, οι οποίοι ασφαλίζονταν σε δύο ταμεία, διεκδίκηση ικανού ποσοστού αναπλήρωσης στην προσδοκώμενη δεύτερη σύνταξή τους είτε ικανής προσαύξησης στην κύρια σύνταξή τους, βάσει των ετών ασφάλισής τους. Η σχετική υπουργική απόφαση δεν έχει ακόμα εκδοθεί.
12) Με δεδομένο ότι η ασφαλιστική υποχρέωση εκάστου δικηγόρου γίνεται μέσω της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. και του συστήματος TAXIS, και το υπερβάλλον ποσό μεταφέρεται στην νέα χρήση του επομένου έτους, καθίσταται δυνατός ο αυτόματος και ηλεκτρονικός συμψηφισμός αυτού με κάθε ασφαλιστική ή φορολογική υποχρέωση του δικηγόρου.
13) Εξομοίωση των δικηγόρων με μπλοκάκια που απασχολούνται σε μέχρι δύο εργοδότες με το καθεστώς του δικηγόρου εμμίσθου εντολής, προκειμένου να αναλαμβάνει την ασφαλιστική υποχρέωση και ο εργοδότης, κατά το μέρος που του αναλογεί. Αναιτιολόγητη η διάκριση αυτών από τα λοιπά μπλοκάκια, με βάση την εγκύκλιο του υπουργείου εργασίας.
14) Οι δικηγόροι καταβάλλουν εισφορά υπέρ ΟΑΕΔ, ενώ δεν λαμβάνουν αντίστοιχο επίδομα ανεργίας, διότι από το 2011 δεν έχει εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση, παρόλο που η σχετική εξουσιοδοτική διάταξη του νόμου έχει ψηφιστεί. Άμεση έκδοση αυτής.
15) Να αυξηθεί το όριο του ακαθάριστου εισοδήματος για την απαλλαγή από τον ΦΠΑ, από το ποσό των 10.000 ευρώ που ισχύει σήμερα, στις 25.000 ευρώ, που είναι ο μέσος όρος που απαιτείται για την επιβολή ΦΠΑ στην ΕΕ. 
16) Η εισφορά αλληλεγγύης να καταργηθεί από τα ήδη μειωμένα εισοδήματα των δικηγόρων. Επίσης να καταργηθεί το τέλος επιτηδεύματος, άλλως να αφαιρείται από τον οφειλόμενο φόρο και να μην προστίθεται σε αυτόν.
17) Διεκδίκηση αφορολόγητου ορίου στα εισοδήματά μας, όπως οι μισθωτοί, οι αγρότες κτλ, προκειμένου να καταστεί και ίση με τους λοιπούς κλάδους η συμμετοχή των δικηγόρων στα δημόσια βάρη.
18) Το υπουργείο εργασίας, στα προγράμματα απασχόλησης που εκδίδει κατά καιρούς, ουδέποτε έχει συμπεριλάβει δικηγόρους σε αυτά. Για το 2018 έχει ήδη εξαγγελθεί πρόγραμμα επιδότησης εισφορών για την πρόσληψη απασχολούμενων που ήδη απασχολούνται με μπλοκάκια. Διεκδίκηση για πρώτη φορά σχετικού προγράμματος απασχόλησης δικηγόρων, αξιοποιώντας και τα σχετικά κοινοτικά κονδύλια, όπου οι καταβαλλόμενες εισφορές θα επιδοτούνται σε ποσοστό 50% για τρία έτη, από την πρόσληψη δικηγόρου και 25% για τα επόμενα τρία έτη, όπως τα προγράμματα αυτά συνήθως προβλέπουν.
19) Δημιουργία Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) και επαναδραστηριοποίηση του ΚΕΚ Θέμις υπό την εποπτεία του ΔΣΑ. Σε αυτά θα συμμετέχουν δικηγόροι, όπου θα εξειδικεύονται σε συγκεκριμένους τομείς του δικαίου, που έχουν ζήτηση στην αγορά εργασίας, λαμβάνοντας και την σχετική πιστοποίηση πχ στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, στα προσωπικά δεδομένα, στην είσπραξη απαιτήσεων κτλ
20) Συμμετοχή των δικηγόρων επ’ αμοιβή σε όλες τις διοικητικές επιτροπές και δημόσιες υπηρεσίες και ελέγχους, όπου απαιτούνται και νομικές γνώσεις πχ Επιτροπές ΕΦΚΑ, που αντικατέστησαν τις τοπικές διοικητικές επιτροπές του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, πειθαρχικά συμβούλια, στη σύνταξη εκθέσεων ελέγχου της ΑΑΔΕ κτλ

ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΔΑΣ ΑΤΣΑΒΕΣ

ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΥΞΙΔΑ - ΤΡΙΤΗ ΔΥΝΑΜΗ!!!

Προτάσεις Καθημερινότητας για Ποινικά Δικαστήρια

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΤΗΣ ΝΟΜΙΚΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ